اخبار روز

خریداری ۵۰۰ دستگاه آمبولانس و وارد چرخه شدن از مهر/ فارغ‌التحصیلی ۴۰۰ خانم در رشته فوریت‌های پزشکی

خریداری ۵۰۰ دستگاه آمبولانس و وارد چرخه شدن از مهر/ فارغ‌التحصیلی ۴۰۰ خانم در رشته فوریت‌های پزشکی

۲۰:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور در ارتباط زنده برنامه صف اول گفت: سالیانه بیش از پنج میلیون ماموریت انجام شده و چهار میلیون مامور بر بالین بیماران یا مصدومان اعزام می شوند. سالیانه بیش از یک میلیون ماموریت حوادث ترافیکی توسط فوریت های اورژانس انجام می شود.

وی بیان کرد: همکاران فوریت های اورژانس از راه دور اقدام به کمک بیماران می کنند.

میعادفر افزود: اکنون ریل گذاری خدمات اورژانس از نظر هوشمندسازی و فراهم شدن زیرساخت ها انجام شده است و کارها به صورت هوشمند انجام می شود. بررسی ها نشان می دهد که میزان خطاها با هوشمندسازی کاهش پیدا می کند. 

وی بیان کرد: در مجوز استخدامی اخیر وزارت بهداشت ۳۵۴۰ نفر برای نیروی انسانی اورژانس بوده است و در استخدام جدید وزارت بهداشت برای اورژانس تامین نیروی خانم در نظر گرفته می شود. 

میعادفر افزود: امسال ۴۰۰ نفر از دختران در رشته فوریت های پزشکی فارغ التحصیل می شوند. اکنون ۲۰ پایگاه اورژانس بانوان در کشور راه اندازی شده‌ است. با مصوبه شورای عالی سلامت ، موضوع تقویت ناوگان اورژانس و اورژانس بانوان مطرح و تصویب شده است.

وی بیان کرد: اکنون موضوع نوسازی آمبولانس ها مسئله مهمی است و حدود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس کشور فرسوده است. ۵۲ فروند بالگرد و دو هواپیمای بال ثابت برای اورژانس هوایی وجود دارد که مسئله جدی بودجه مشخص برای این حوزه است؛ سالیانه بین یک و نیم تا دو همت هزینه اورژانس هوایی است و در سال گذشته ۴۵۰ مادر باردار از طریق اورژانس هوایی منتقل شده اند.

وی افزود: اورژانس دونده برای نقاط شلوغ مانند بازار تهران در نظر گرفته شده است و در مناطق شلوغ مستقر هستند. اکنون ۴۰۰ موتورلانس در سطح کشور فعال هستند که پیش بینی شده ۳۰۰ دستگاه موتورلانس به این آمار اضافه خواهد شد. آمارها نشان می دهد که در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از ماموریت ها نیاز به اعزام نیست. تیم های واکنش سریع در مناطق شلوغ و‌ مراسم های مورد نیاز مستقر می شوند.

میعادفر ادامه داد: ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا مهر وارد چرخه فعالیت می شوند. امیدوارم با اعتبارات ارزی و بودجه یک درصد از فروش خودرو حدود ۱۰۰۰ دستگاه جدید آمبولانس خریداری شود.

وی افزود: امیدوارم رسیدن بر بالین بیماران در جاده ها به ۱۵، کلانشهرها به ۱۲ دقیقه و در شهرهای کوچک به ۸ دقیقه برسد. اکنون ۱۹۰۵ پایگاه جاده ای داریم که ۲۲ درصد ماموریت ها و ۱۳۸۵ پایگاه شهری داریم که حدود ۷۸ درصد از ماموریت ها را به خود اختصاص داده اند. 

وی ادامه داد: بیماری های عفونی مانند  تب دنگی و گرمازدگی در مراسم  اربعین امسال مهم است و کشورمان محل تردد مسافران از کشورهای همجوار است و در این خصوص مسائل مراقبتی و بهداشتی برنامه ریزی شده است. در مناطق صفر مرزی مراکز درمانی راه اندازی کردیم که ظرفیت آن حدود ۱۵۰ بیمار است.

میعادفر گفت: ۲۷۲ دستگاه آمبولانس و ۴۴ اتوبوس آمبولانس در ۵۷۰ پایگاه اورژانس، ۱۴ فروند بالگرد ،۴ واحد آزمایشگاهی و ۱۰ بیمارستان صحرایی در مرزهای هشتگانه مستقر  می‌شوند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا